Dystansy do felg samochodowych to jeden z najszybszych i najprostszych sposobów na zwiększenie rozstawu kół, a ten efekt z kolei to jeden z kluczowych elementów stylizacji w tuningu. Nie dziwimy się więc, że jest to jedna z pierwszych i najczęstszych modyfikacji, na którą decydują się nasi klienci.
Dla jednych zakładanie dystansów to zbędny wydatek, dla innych – pożądane ulepszenie. Co sprawia, że zapaleńcy motoryzacji i tuningu tak często sięgają po ten rodzaj modyfikacji samochodu?
Podkładki dystansowe zwiększają rozstaw kół, dzięki czemu szczelnie wypełniają przestrzeń w nadkolu, optycznie zwiększają felgi i polepszają całościowy wygląd kół sprawiając, że samochód prezentuje się atrakcyjniej i dynamiczniej.
Odpowiednio dobrane dystansy do ciekawych felg z widocznymi zaciskami hamulcowymi to gwarancja wyróżnienia się spośród innych samochodów.
A co jeszcze, poza wyglądem, daje nam założenie dystansów?
Oprócz widocznych gołym okiem zmian w wyglądzie, podczas prowadzenia samochodu można odczuć znaczną poprawę stabilności pojazdu. Dzięki szerszemu rozstawowi kół przyczepność jest nieco lepsza, co zwiększa komfort jazdy.
Na co zwrócić uwagę montując dystansy samochodowe?
Decydując się na montaż podkładek dystansujących trzeba liczyć się również z zagrożeniami. Co mamy przez to na myśli?
- Nieprzepisowe, za duże zwiększenie rozstawu – przepisy homologacyjne w Polsce oraz przepisy dotyczące warunków technicznych samochodów mówią jasno – koło nie może wystawać poza błotnik. W przypadku zamontowania zbyt dużych dystansów diagnosta podczas corocznego przeglądu auta nie przedłuży ważności badania technicznego, a każda policyjna kontrola może zakończyć się odebraniem dowodu rejestracyjnego samochodu.
- Zmiana geometrii zawieszenia – szybsze zużycie podzespołów takich jak śruby, szpilki, piasty, łożyska.
- Nieprawidłowo zamontowane podkładki – nieodpowiedni montaż dystansów, użycie za długich śrub, czy za duża grubość podkładek zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia samochodu i kolizji.
W przypadku chęci założenia dystansów w swoim samochodzie skontaktuj się z warsztatem WulkanizacjaTG – pomożemy dobrać odpowiednie podkładki właśnie dla Twojego samochodu i zamontujemy dystansy tak, aby zachować pełne bezpieczeństwo i komfort jazdy.Rodzaje dystansów aluminiowych:
- Przelotowe bez pierścienia centrującego – charakteryzują się małą grubością, dlatego przy montażu felga centrowana jest na piaście, a pierścień centrujący jest zbędny. Zwiększa rozstaw kół o maksymalnie 5mm na stronę.
- Przelotowe z pierścieniem centrującym – dedykowane dla nieco większego rozstawu kół powyżej 5-6mm na stronę (do max 20mm). Pierścień centrujący jest tutaj niezbędny, bo dystans zasłania kołnierz piasty.
- Przykręcane do piasty – są przeznaczone do tuningu zwiększającym rozstaw kół do możliwie jak największej odległości. Podkładki te zwykle występują w zestawie ze śrubami, którymi przykręca się dystanse do piasty w miejscu fabrycznych śrub – ich użycie zapewnia największą możliwą stabilność. Ten rodzaj dystansów pozwala na poszerzenie rozstawu kół nawet o 90mm na stronę.
Z czego wykonane są podkładki dystansujące do felg?
Najczęściej spotykane i wykorzystywane w tuningu są podkładki dystansujące wykonane z duraluminium. Dostępne również są stalowe, natomiast nie są one tak popularne, jak aluminowe, głównie ze względu na swoją dużą wagę.
Mimo, że wielu kierowców decyduje się na samodzielne zamontowanie dystansów, to eksperci uważają, że najlepiej zlecić wykonanie takiej czynności profesjonalnemu warsztatowi wulkanizatorskiemu takiemu jak WulkanizacjaTG, który zadba o to, aby montaż był wykonany odpowiednio, z użyciem najlepszych jakościowo części, a jazda bezpieczna.